Berita Terkini Isu Visa Pemain Pahang Vs Persipura Jayapura AFC Cup 2015

Berita Terkini Isu Visa Pemain Pahang Vs Persipura Jayapura AFC Cup 2015. Kekecohan telah berlaku sebelum berlangsungnya perlawanan AFC Cup Pusingan Kedua di antara Pahang FA dan Persipura Jayapura di Indonesia apabila 4 pemain import Pahang telah gagal untuk mendapatkan visa bagi masuk ke Indonesia. Keadaan ini menyebabkan empat pemain import Pahang iaitu Damion Stewart (Jamaica), Zesh Rehman (Pakistan), Matias Conti (Argentina) dan Dickson Nwakaeme (Nigeria) telah pulang ke Kuala Lumpur pada hari Ahad selepas tiba di Indonesia. Perlawanan di jadualkan berlangsung pada 26 Mei 2015.
Pahang Vs Persipura Jayapura AFC Cup 2015
Menurut sumber ESPN FC, masalah visa ini berlaku disebabkan oleh Persatuan Bola Sepak Indonesia," kata sumber yang rapat dengan Pahang kepada ESPN FC. Para pengadil dan pegawai perlawanan juga gagal masuk ke iNdonesia. "Bola sepak Indonesia dalam kekacauan dengan Super League (ISL) musim Indonesia dibatalkan awal bulan ini. FIFA dijangka mengumumkan minggu ini jika Indonesia akan digantung atau dibuang daripada badan dunia itu di tengah-tengah dakwaan dalam pertempuran dan campur tangan politik.

Persipura terletak di wilayah timur jauh Papua, yang mengambil masa perjalanan selama tujuh jam dari Malaysia. Tiada penerbangan terus dari Kuala Lumpur ke ibu kota wilayah Jayapura, itulah sebabnya pemain Pahang telah kembali apabila mereka cuba untuk melalui imigresen sebelum menukar pesawat di Jakarta. Kelab Persipura Jayapura adalah naib juara pada Indonesia Super League 2014 (ISL) dan telah memenangi gelaran domestik tiga kali sejak 2008.

Terdapat dua kemungkinan akibat ketidakupayaan pemain import Pahang untuk memasuki Indonesia ini iaitu :-
  • Perlawanan Pusingan 16 kalah mati ini boleh dipindahkan ke wilayah neutral di lain hari atau 
  • Dalam kes senario paling buruk untuk kelab Persipsura, mereka boleh di hukum dan dijatuhkan hukuman dengan kemenangan diberikan kepada kelab Pahang FA yang seterusnya layak ke perlawanan suku akhir secara automatik.

No comments :

No comments :

Post a Comment